Daemonica, kolejna kultowa przygodówka produkcji czeskiego studia Cinemax, a wydana w Polsce pod szyldem Nicolas Games. Swoją oryginalność zawdzięcza nietypowej oprawie. Po pierwszych minutach gry spodziewamy się, że będzie to RPG z krwi i kości, jednak czeka nas niespodzianka. Całe szczęście tytuł zaskakuje raczej pozytywnie, ponieważ podobnej mechaniki nie doszukamy się w żadnym innym tytule na rynku.
Fabuła kręci się wokół Nicholasa Farepoynta, detektywa zajmującego się rozwiązywaniem beznadziejnych przypadków. Tym razem jego zadaniem jest zebranie jak największej ilości informacji o tajemniczym zaginięciu młodej dziewczyny. Sprawa jest skomplikowana, gdyż burmistrz zlecający nam zadanie już skazał winnego, a nasze poszukiwania mają potwierdzić jego osąd. Największym zaskoczeniem jest fakt, że poszlaki gromadzimy kontaktując się ze zmarłymi.
Świat, jaki mamy okazję zwiedzać to średniowieczna Anglia, do tego dziesiątkowana przez dżumę. Wszechobecny mrok świetnie buduje klimat wokół paranormalnych poszukiwań, w dodatku każde zetknięcie z duchem czy demonem może skutkować utratą części życia, a wyleczenie obrażeń nie jest łatwe. Gracz ma do wyboru używanie ziół lub korzystanie z specjalnych usług, jednak to drugie jest o wiele mniej opłacalne. Warto wiedzieć, ze potrzebne składniki eliksirów nie rosną szybko, więc warto korzystać z nich rozsądnie oraz często zapisywać stan gry.
Mechanika walki jest zbyt prosta, można by rzec, że to jedyna ułomność gry. Do wyboru podczas ataku mamy tylko dwa rodzaje ciosów i blok. Grafika jak na 2005 rok jest znośna, postacie są czytelne, otoczenie wystarczająco przekonujące. Lokalizacja tytułu została wykonana z należytą starannością. Aktorzy świetnie oddali charakter postaci, po akcencie możemy rozpoznać, z jakiej klasy społecznej pochodzi konkretny NPC. Muzyka jest nastrojowa i świetnie wprowadza w angielski klimat, na uznanie zasługują również dźwięki otoczenia, które doskonale uzupełniają muzykę lub budują napięcie, gdy tej zabraknie.
Daemonica od Nicolas Games to przygodówka zasługująca by do niej zasiąść i spędzić do kilkunastu godzin głowienia się nad zagadkami. Dialogi i łamigłówki są świetnie zaprojektowane, a mnogość zakończeń gwarantuje nieliniowość rozgrywki. Pomimo umiejscowienia gdzieś pomiędzy indie a średnim budżetem, gra potrafi się wybronić, co jest nawet bardziej wartościowe od konkurowania z poziomem AAA. Warto zagrać i przekonać się na własne oczy!